کد مطلب:182760 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:133

موضع امام سجاد
آنچه از رفتار ابن زبیر شفاف است، این كه وی فردی فرصت طلب و ماجراجو و برای به چنگ آوردن حكومت تلاش می نمود وی راضی بود برای دستیازی به اهداف خویش خون هزاران نفر ریخته شود. نیز آنچه از اندیشه و رفتار وی شفاف است، بغض عترت در سینه وی موج می زند، كه به این نكته خود اعتراف نمود. [1] .

طبیعی است كه چنین جبهه، جبهه حق نخواهد بود و فرد حق محوری چون سید ساجدین علیه السلام هیچ گاه از چنین جریانی حمایت



[ صفحه 249]



نخواهد كرد. گرچه حاكمیت بنی امیه از نگر سید ساجدین علیه السلام مشروع نیست، لیكن مشروع نبودن این حاكمیت بدین معنا نخواهد بود كه حضرت یك حاكمیت نامشروع دیگر را تأیید نماید. به همین خاطر مشاهده می شود امام سجاد علیه السلام یك موضع هوشمندانه در برابر جریان حره می گیرد. نه از حاكمیت غیر مشروع بنی امیه حمایت می كند و نه در فتنه ای كه ابن زبیر پدید آورده است، وارد می شود. امام فتنه گران زبیری را كه علیه ستم پیشگان اموی آشوب كرده بودند، تأیید ننمود.

در فاجعه حره سید ساجدین به قبر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم كه پناهگاهی الهی بود پناه برد. لاذ بالقبر و هو یدعو اللهم رب العرش العظیم و رب محمد و آله الطاهرین اعوذ بك من شره. [2] «به قبر پناه برد و اظهار داشت ای خدای عرش برین و ای پروردگار محمد و اهل بیت پاكش، از شر این خطر به تو پناه می برم.» را با پناهندگی به قبر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و با دعا و پناه به پناهگاه حقیقی یعنی خدای سبحان خود و همراهان را از فتنه در امان داشت.

این موضع زیركانه امام باعث می شود كه خود، همراهان و هواداران عترت و تشكل همسوی اهل بیت (علیهم السلام) از فتنه ابن زبیر در امان بمانند. در این فتنه كه هیچ كجا امن نبود و هیچ كس جان و مال و ناموسش هیچ امنیتی نداشت، و طبیعی بود كه فتنه ای به این گستردگی هزاران نفر از مهاجر و انصار و صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و حتی عده ای از بنی هاشم را در كام مرگ قرار خواهد داد. لیكن زیركی و هوشمندی سیدساجدین علیه السلام باعث شد كه خود و خانواده اش و همراهان عترت، خودشان و خانواده و ناموسشان در پناه امام سجاد علیه السلام قرار گیرند و از فتنه و هتك حرمت در امان بمانند. [3] .



[ صفحه 250]



نقشی كه سید الساجدین علیه السلام ایفا نمود حتی باعث شد مروان كه كینه توز اهل بیت (علیهم السلام) و سیاست مدار بنی امیه بود، هنگامی كه مدینه الرسول را بر خویش ناامن دید، خانواده خویش را در پناه امام سجاد علیه السلام امنیت دهد و خود از شهر خارج شود. [4] .

فرمانده سپاه شام مسلم بن عقبه هم نه تنها بر خانه امام سجاد علیه السلام و همراهان و افرادی كه در پناه وی سپرده بودند آسیبی نرساند، بلكه موقعیت و شخصیت والای امام سجاد علیه السلام آن گونه در وی ایجاد رعب نمود كه ناخودآگاه به تجلیل و تكریم حضرت پرداخت. [5] .

موضع گیری امام در برابر جریان اجتماعی ابن زبیر تنها به حادثه حره بسنده نمی شود. بلكه در طول حكومت ابن زبیر كه قریب یك دهه به طول انجامید، موضع امام همین گونه بوده است.


[1] مروج الذهب، ج 3، ص 80.

[2] همان، ص 70.

[3] همان، ص 70، الامامه و السياسه، ج 1، ص 168، طبري، ج 5، ص 15.

[4] الامامه و السياسه، ج 1، ص 168.

[5] مروج الذهب، ج 3، ص 71.